Geschiedenis

Grondleggers Joop van den Ende en John de Mol startten in de jaren zeventig onafhankelijk van elkaar hun eigen productiebedrijven. In 2001 bundelden zij hun krachten op de Nederlandse markt onder de naam Endemol Nederland.

Joop van den Ende TV-Producties
Halverwege de jaren zeventig begon Joop van den Ende zijn carrière in de entertainment industrie. Zijn bedrijf hield zich voornamelijk bezig met het organiseren en produceren van theaterproducties en evenementen. Eind jaren zeventig begon hij ook televisieprogramma's te maken. In de jaren tachtig breidden zijn televisieactiviteiten zich verder uit en werd het produceren van televisieprogramma's de hoofdactiviteit van zijn bedrijf. Enkele toenmalige en huidige programma's van Joop van den Ende TV- Producties: Ron's Honeymoon Quiz, De Mini Playback Show, De Soundmix Show, Laat Ze Maar Lachen, Wedden dat?, Uuuh... vergeet je tandenborstel niet, Rad van Fortuin, Wie ben ik? De Andre van Duin Show, Goede Tijden Slechte Tijden, Goudkust, Onderweg naar Morgen, Bureau Kruislaan, Vrouwenvleugel, Westenwind, Sam Sam, 't Zonnetje in Huis, Zonder Ernst, Kees & Co en Vrienden voor het Leven.

John de Mol Produkties
In 1979 zet John de Mol zijn eigen onafhankelijke productiemaatschappij op: John de Mol Produkties. In de eerste vier/vijf jaar produceerde John de Mol Produkties voornamelijk losstaande programma's zoals muziekspecials. De doorbraak kwam in 1984 met het eerste wekelijkse programma Popformule. Dit muziekprogramma was tot 1994 bij de TROS te zien. In dezelfde periode begon de TROS ook met het uitzenden van de ziekenhuisserie Medisch Centrum West. Enkele maanden later al, had John de Mol Produkties haar eerste buitenlandse klant: Sky Channel. Zij waren de eersten die de diensten inriepen van een toen pas beginnende presentatrice Linda de Mol. Vanaf dat moment groeit het bedrijf snel. John de Mol Produkties richt zich in Nederland volledig op de publieke zenders en dit werpt zijn vruchten af. Enkele programma's uit die tijd zijn Love Letters, en Doet ie 't of doet ie 't niet met Peter Jan Rens. Pas in 1992 richt De Mol zijn pijlers op de markt van zijn concurrent Joop van den Ende Producties. John de Mol Produkties produceerde voor RTL 4 onder andere De Staatsloterij Show, De Vijf Uur Show en Koffietijd. Andere producties van John de Mol Produkties: Baantjer, All You Need is Love, Sport aan Tafel, RTL Live, Big Brother, Starmaker, Spangen en Lucky Letters.
Als marktleider en meest toonaangevende producent van Nederland hebben wij een groot aantal prijzen op onze naam staan.
 
Prijzen
Emmy Award
Peter R. de Vries (2008, ontmaskering Joran van der Sloot, categorie Current Affairs)
De Grote Donorshow (2008, categorie non-scripted Entertainment)
 
TelevizierRing
Dagboek van een Herdershond (1978), De Fabriek (1981), Playbackshow (1985), Wedden dat …? (1986), Surpriseshow (1988), Doet-ie ’t of doet-ie ’t niet? (1989), Vrienden voor het leven (1991), Medisch Centrum West (1992), All You Need Is Love (1993) Goede Tijden Slechte Tijden (1995), Baantjer (1997), Westenwind (2000), Hart in Aktie (2003), Gooische Vrouwen (2009).
 
Gouden Beeld
Piet Romer (acteur, 1996), André van Duin Show (amusement, 1996), Johnny Kraaykamp sr (acteur comedy, 1998), Martin Schwab (acteur soap, 1998), Martine Bijl (actrice comedy, 1998), Cas Jansen (acteur soap, 1999), Simone Kleinsma (actrice comedy, 1999), Angela Schijf (actrice soap, 1999), Big Brother (amusement, 2000), Joop van den Ende (carrière award, 2000), ’t Zonnetje in Huis (comedy, 2001), Peter R. de Vries (informatie, 2002), Miljoenenjacht (2003),Gooische Vrouwen (2005).
 
Overig
Omroepman van het jaar (Joop van den Ende, 1997; John de Mol, 1999; Peter R. de Vries, 2004). Gouden Roos-nominatie (Het Gevoel Van, 1998), Best bekeken programma (Big Brother, 1999), Zilveren Televisiester Wendy van Dijk (2000, 2003, 2004, 2005),SponsorRing Life & Cooking (2003), Carrière Award Piet Römer (2005), Innovation Award (Ik op tv, 2007), De Gouden Lamp (De Grote Donorshow, 2007), De Zilveren Lamp (De Grote Donorshow, 2007), SponsorRing (Julia's Tango 2008), Branded Content Award (Julia's Tango 2008), TV Moment van het Jaar (De Grote Donorshow 2008), Meest opgezochte tv-hit ter wereld (Big Brother, 2008).